Urozmaiceniem realizowanych treści w nauczaniu zintegrowanym jest między innymi zabawa w teatr. Podczas tej zabawy dzieci wyrażają uczucia i stany emocjonalne poprzez gesty, mimikę czy ruch.
„Teatr jest dyscypliną sztuki przygotowującą widza do pracy intelektualnej, a z drugiej strony pobudza pewne cechy, takie jak ciekawość, zdolność do analizy, poczucie względności ” A.Hausbrat
.
Razem z moimi uczniami często urządzamy zajęcia teatralne. Jest to wbrew pozorom nie tylko fantastyczna zabawa, ale również pomoc dla dzieci nieśmiałych i tych, które mają problemy z integracją w grupie. Podczas tego typu zajęć dzieci rozwijają swoją wyobraźnię, wchodzą w zupełnie nowe role, stają się członkami pewnej wspólnoty, z którą się identyfikuje. Ta magia teatru wpływa na dzieci w sposób niesamowity, bo często dzieci, które wydają się być ‚wycofane’ nagle znajdują się w centrum zainteresowania i radzą sobie z tym świetnie.
Podczas zajęć w mojej klasie dzieci nie tylko same przejmują rolę i zmieniają się w grane postaci, ale również staram się podczas takich lekcji wykorzystywać kukiełki samodzielnie zrobione przez dzieci. Często uczniowie nie recytują tekstów narzuconych przeze mnie, ale zachęcam je do tego, aby same improwizowały i wymyślały dialogi dla swoich postaci.
.
Zalety zajęć teatralnych w klasie:
- uczniowie rozwijają swoje zdolności aktorskie, recytatorskie i plastyczne,
- rozwijają umiejętności pracy w grupie,
- poprawiają dykcję i wymowę,
- zabawa w teatr dostarcza radosnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych,
- niektóre dzieci przezwyciężają nieśmiałość i stają się bardziej otwarte w kontaktach z innymi ludźmi.
.
Metody pracy podczas zajęć teatralnych
W mojej pracy wykorzystuję różne metody, dzięki którym dziecko bierze czynny udział w zajęciach. Jest to zabawa tematyczna w której dzieci lubią odgrywać różne role, przedstawienie kukiełkowe, które poprzedzone są wykonaniem przez dzieci kukiełek. Często wykorzystuję wiersze, teksty i opowiadania, które służą dzieciom do swobodnych improwizacji. Rozwijać zainteresowania teatralne można także przez oglądanie przedstawień, zwiedzanie kulis teatrów czy spotkania z aktorami.
A oto kilka przykładów wykonanych przez dzieci kukiełek z różnych materiałów, które później wykorzystywane są przez dzieci do spontanicznych zabaw w teatr.
.
Jesienią możemy wykorzystać dostępny materiał naturalny jakim w tym przypadku są kolby kukurydzy. Można z nich zrobić postaci ludzi lub zwierzątka.
Aby kolba kukurydzy przemieniła się w zwierzątko uczniowie wykorzystali dostępne materiały jak pinezki, spinacze i plastelinę.
Plastikowe sztućce też mogą wystąpić w przedstawieniu. Wystarczy tylko kilka szmatek , wełna i nasze kukiełki wesoło zatańczą.
Drewniane łyżki to wspaniały materiał na zrobienie kukiełki. Każdy ma na nią inny pomysł.
Wystarczy krzesło, szal i już można zaprosić kolegów na przedstawienie.
Ale sami tez możemy przecież wystąpić na scenie, wystarczy tylko niewielka charakteryzacja.
Nie może się obyć nasza edukacja teatralna bez profesjonalistów, którzy zademonstrowali dzieciom lalki z teatru cieni.
Zabawa w teatr, w szkole jest niezbędna. Nie tylko utrwala i poszerza wiadomości programowe, ale jest przede wszystkim wspaniałym pomysłem na dobrą zabawę.
.
Anita Zarówna
zarowna@op.pl